Fullana a Absalon v Madridu opět neporaženi

Čtvrtý podnik světového poháru XC opět vyhrála Fullana a Absalon, čeští bikeři se neztratili - Friedl v první dvacítce, Huříková 24....

Autor: Jan Němec

Madridská zastávka světového poháru byla v pořadí čtvrtou pro olympijskou disciplínu cross country. Okruh v parku Casa de Campo opět přilákal velké množství fanoušků, kteří byli svědky dramatických soubojů, jak v závodě žen, tak i odpoledne mezi muži. Vítězství si z Madridu odváží domácí bikerka Marga Fullana (Massi) a Francouz Julien Absalon (Orbea). Oba dva rovněž zůstávají na čele průběžného pořadí seriálu, výrazný úspěch zaznamenal Jiří Friedl (Merida Biking) a i když není osmnácté místo rekordním umístěním ve světovém poháru, považuje dnešní výsledek za jeho nejlepší, v celkovém pořadí se posunul na 31. příčku. Zatímco Jaroslav Kulhavý (Rubena Specialized) si pohoršil na dvacáté místo, dnes totiž neměl svůj den a ze závodu odstoupil. Návrat Terezy Huříkové na světová kolbiště se po zlomenině klíční kosti podařil, že dokončí jako čtyřiadvacátá si nemyslela. "Myslela jsem, že nebudu lépe než třicátá," ohodnotila krátce svou pozici.

Španělská metropole hostila seriál světového poháru již po osmé, z toho sedmkrát se bikeři proháněli v těsné blízkosti královského paláce Palacio Real v městkém parku Casa de Campo. Rychlý okruh s krátkými a výživnými stoupáními byl opět obsypán španělskými fanoušky. Tentokrát byl 7,5 kilometrů dlouhý okruh ztížen kluzkým bahýnkem, které způsobil noční déšť. Počasí se po ránu naštěstí umoudřilo, počet okruhů tak byl komisaři UCI zkrácen pouze ženám, odpoledne byla trať opět tvrdá a vysušená.

Oproti tradičnímu startu v 10:45 vyrazily ženy vstříc čtyřem okruhům o třičtvrtě hodinu dříve než na předcházejících závodech světového poháru. Špici třiašedesátihlavého pelotonu okupovala zpočátku Norka Lene Byberg (Specialized), brzy se k ní ale přidala domácí Margarita Fullana (Massi) a Kanaďanka Marie-Helene Premont (Maxxis / Rocky Mountains). Tato trojice společně strávila téměř celý závod. Nápadně podobný scénář jako vloni, jen se v hereckém obsazení vyměnily bikerky Norska; Gunn Ritu Dahle vystřídala zmíněná Byberg.

Nejaktivnější byla Kanaďanka Premont, ale nedařilo se jí dvě další bikerky setřást. Fullana nejevila ani trochu chuti do střídání a Byberg se zdála z trojice jako nejslabší. V posledním okruhu bylo jasné, že se úřadující mistryně světa pouze šetřila na závěrečný atak. "Byla to moje taktika, věřila jsem si," svěřila se v cíli sedmatřicetiletá rodačka z Mallorky Fullana, potom co cílem projela jako vítězka. "Marie byla dnes silnější než jsem čekala, zaútočila jsem ve stoupání a věřila, že náskok dovezu do cíle," hodnotila svůj výkon přes překladatelku Marga Fullana, která má na svém kontě již druhé vítěztví v řadě. Marie-Helene vloni prohrála s Gunn Ritou o jednu jedinou vteřinu, dnes to byly vteřiny čtyři. "Nálepku věčně druhá ze sebe asi nesundám," smála se později. "Ale jsem ráda, že jsem se konečně dokázala prosadit i na stupně, je to můj první dobrý výsledek. Formu ale připravuju do Mont St. Anne, kde jsem doma a tam budu chtít znovu zazářit," řekla Kanaďanka. Bronz si s patnáctivteřinovým odstupem vybojovala Norka Lene Byberg.

1. Fullana, 2. Premont, 3. Byberg, 4. Spitz, 5. Pendrel

Výraznější přiblížení medailovým pozicím zaznamenala olympijská vítězka Sabine Spitz (Central Ghost), čtvrté místo je jejím letošním maximem. Velmi dobrého výsledku dosáhla i Slovenka Janka Števková (CK Dohňany), dvacátým místem jen potvrdila prvotřídní formu z minulého týdne, kdy s velkým náskokem vyhrála úvodní podnik českého poháru.

Jedinou zástupkyní českých barev tak na startu byla Tereza Huříková, pro kterou to byl teprve druhý start po zlomenině klíční kosti. Do světového poháru ale nastupovala o něco klidnější než minulý týden do domácío seriálu. "Nervózní jsem nebyla, i když jsem si říkala, že to bude hodně bolet, protože svěťák přece musí bolet víc než český pohár. Ale také jsem věděla, že od sebe nemůžu hned očekávat vítězství, chtěla jsem jen podat co nejlepší výkon." Z počátku to sice vypadalo, že to pro Terezu bude velké trápení, protože se v prvním kole pohybovala těsně před motorkou uzavírající závod. "Tak tam jsem se nedostala svojí vlastní vinou. Po startu si každá chtěla vybojovat co nejlepší pozici, takže docházelo k velkejm tlačenicím. Dvakrát to přede mnou lehlo, poprvé jsem ten smotek ještě objela, ale podruhé z něj nějak vypadla Polka Sadlecká a já do ní narazila. Kolo mi ulítlo až ven z trati, dostala jsem se z toho jako předposlední...." Čtyřiadvacátá příčka je tedy pro Terezu uspokojením a dobrým odrazovým můstkem do rozjeté sezóny, kterou musí nyní zachytit.

Tereza Huříková

Kategorie elitních mužů na sebe nenechala dlouho čekat a odstartovala již půlhodinu po poledni. Byl to právě Ralph Näf (Multivan Merida), který zahájil tradičně nejrychleji a okamžitě si vybudoval lehký náskok. Do druhého kola již ale projížděla početná skupinka se všemi favority, kromě mistra světa Christopha Sausera (SUI, Specialized) a Němce Wolframa Kurschata (Topeak Ergon), oba doplatili na špatný start. Ve třetím ze šesti kol se odpoutal olympijský vítěz Julien Absalon (FRA, Orbea), držet se ho Absalon a Näfdokázal překvapivě jen Näf.

Půlminutku za vedoucí dvojicí jezdila silná skupina Jose Antonio Hermida (ESP, Multivan Merida), Roel Paulissen (BEL, Cannondale Factory Racing), Burry Stander (RSA, Specialized) a Nino Schurter (SUI, Scott-Swisspower). Ale jak se blížil cíl, pětice nebyla schopná přiblížit se k vedoucímu duu. Naopak ze zadu je dojeli další bikeři a hra o bronz tak byla otevřená až do závěrečných metrů.

Julien Absalon dokázal smazat desetivteřinový nástup Näfa, který si vypracova v závěru pátého okruhu a naopak zaútočil on. To Švýcara složilo na lopatky a už se ani nesnažil bojovat. Absalon si tak po 1:44:34 hod. přijel pro své devatenácté vítězství ve světovém poháru. Z letošních už dokázal zvítězit třikrát a v Madridu získal zlato po čtvrté za sebou!

O bronzu se rozhodlo až ve finálovém spurtu a jeho překvapivým majitelem se nakonec stal Němec Moritz Milatz (Multivan Merida), v cílové rovince porazil Itala Fontanu (Cannondale), Schurtera a Perauda.

"Očekával jsem, že jeden s největších soupeřů bude právě Ralph, na takových tratích to umí. Byla to taktická bitva, do posledního kola mi trochu cuknul a já nebyl schopen se ho udržet, ale asi to bylo moc brzy a ještě jsem ho stačil dojet. Jsem spokojen dvakrát tolik, protože Orbea je španělská značka, fanoušci byli skvělí," řekl novinářům Absalon.

Spokojený byl i Näf. "S druhým místem jsem samozřejmě spokojený, ale chtěl jsem vyhrát. Trať v Madridu mi hodně sedí. Nechtěl jsem taktizovat a tak jsem byl pořád na špici s Absalonem. Dal jsem do dnešního závodu opravdu všechno, ale když Julien začal útočit, prostě jsem na něj neměl. Je právem dvojnásobným olympijským šampionem a nejlepším závodníkem na světě. Jel opravdu skvěle!"

Milatz Moritz si dosprintoval pro bronz

Výborně si v Madridu vedli i čeští bikeři. Škoda, že z dobře rozjetého závodu musel pro technické problémy odstoupit Jaroslav Kulhavý (Rubena Specialized), po dobrém startu se společně s Milanem Spěšným drželi ve skupince okolo patnáctého místa. Problémy se nevyhnuly ani Milanovi, který díky nim kontakt se skupinou ztratil "Nechal jsem si trochu víc podhuštěný pláště, aby mi to drželo a neklouzalo. Ono to nakonec vysychalo dost rychle a já abych se udržel v té skupině, tak jsem musel ve sjezdech dávat hranu. V jedné zatáčce mi utekl vzduch z obou kol a já je musel v depu obě vyměnit," vysvětloval Milan, který skončil na 26. příčce. "Spokojenej ale jsem, hlavně s tím, jak jsem odstartoval a pak dokázal závodit, cítil jsem se dobře."

Roli české jedničky v Madridu tentokrát plnil Jiří Friedl, který zajel opravdu velmi pěkný závod zakončený osmnáctým místem; považuje si ho víc než loňské sedmé pozice v Bromontu. Na druhou stranu velká škoda, že ani toto umístění mu nepřidá do nominační tabulky na ME a MS ani jediný bod. „Startovní pozici se mi podařilo udržet, start tady v Madridu je velmi důležitej, takže jsem se mohl dál během závodu posunovat stále kupředu. Neměl jsem žádnou krizi, všechno fungovalo na 100%. Síly jsem si schoval na poslední dvě kola. Ze skupinky o 17. místo mě zaskočil jen Španěl Coloma. S výsledkem jsem naprosto spokojený, hlavně vzhledem k nabité konkurenci, byl to závod podle mých představ,“ svěřil se Jiří Friedl.

Jiří Friedl

Radovat se mohl i Jan Škarnitzl (dimp Giant), dvaatřicáté místo a odstup od vítěze 5:43 minuty je hodnotný výkon, což potvrdil i sám Jan v cíli: "Moc pěkný, jen škoda, že jsem na startu zajel do hluboký kaluže, kde jsem se zabořil a pár lidí mi ujelo.

Čeští zástupci kategorie do 23 let Josef Kamler (Česká spořitelna MTB) a Ondřej Cink (Merida Biking) si rovněž nezapíší do nominační tabulky ani bod. Josef zaznamenal celkovou 71. pozici (17. místo v kategorii) a Ondřej závod nedokončil kvůli bolestem v zádech.

Od světového poháru si nyní cross country na delší dobu odpočine, pátý závod se totiž odehraje až za dva měsíce v kanadském Mont St. Anne.

Výsledky ženy:
1. Marga Fullana (ESP, Massi) 1:28:24 hod.
2. Helene-Marie Premont (CAN, Maxxis/Rocky Mountains) +0:04 min.