SP XC #1: Africké vítězství pro Hermidu a Osl

První závod světového poháru v cross country vyhráli Elisabeth Osl a José Antonio Hermida. Jaroslav Kulhavý dojel na náročné jihoafrické trati čtrnáctý ...

Autor: Michal Červený
Cross country závodem začal světový pohár MTB v trochu exotické destinaci Pietermaritzburg v Jihoafrické republice. Nejvyšší biková soutěž světa zavítala na černý kontinent vůbec poprvé. Právě sem se sjela k prvnímu letošnímu měření sil téměř kompletní světová elita. I když u žen toto tvrzení vlastně neplatí. Z první desítky rankingu UCI jich hned polovina chyběla. Nedorazilo trio ze zámoří - Georgia Gould, Catherine Pendrel a Marie-Helene Premont a pak také samozřejmě Gunn Rita Dahle. A chyběly bohužel ze známých důvodů i Kateřina Nash Hanušová a Tereza Huříková.
Sp XC Pietermaritzburg 2009Kromě nich ale do Afriky přicestovala poměrně početná skupina českých závodníků. Z týmu České spořitelny MTB Milan Spěšný a Josef Kamler, Jiří Friedl z Merida Biking Teamu, Jaroslav Kulhavý (Rubena Specialized), Jan Škarnitzl (Giant) a trio Kristián Hynek, Matouš Ulman a Jiří Hudeček ze Scott&Hagget.

Noční déšť, který zkrápěl dolíček, v němž město leží, určitě závodníkům na klidném spaní nepřidával. Ranní slunce sice optimismus zvedlo, ale když se ukázalo, že se se hlavně poslední jílovitý sjezd namotaný ve křoví proměnil v solidní kluzačku, mělo 47 žen stojících v půl jedenácté na startovní čáře o starost více.

Nový ročník světového poháru přinesl překvapení hned, když se čelo závodnic vrátilo do prostoru startu a cíle po zaváděcím okruhu. Na čele jela mladá Rakušanka Elisabeth Osl (Central Ghost), za ní Američanka Mary McConneloug (Kenda Seven), Ruska Irina Kalentieva (Ergon Topeak) a další Američanka Willow Koerber (Subaru Gary Fisher). Favoritky jako olympijská vítězka Sabine Spitz (Central Ghost) nebo mistryně světa Marga Fullana (Massi) se pohybovaly až někde ve druhé desítce s odstupem několika vteřin.
Ještě větším překvapením bylo, když se Lisi na špici osamostatnila a začala svůj náskok na soupeřky zvyšovat kolo od kola. Kalentieva se sice posunula na druhé místo, ale žádnou stíhací jízdu nepředvedla a při nájezdu do posledního kola ztrácela dvě minuty.

Sp XC Pietermaritzburg 2009

Mladší ze sester Oslových už si své vedení pohlídala, dokonce přidala ještě pár vteřin k dobru a s obrovskou radostí projela cílem. Ze svého biku seskočila roznožkou přes řídítka, pak ho zvedla nad hlavu, dala pusu na rámovou trubku a štěstím se rozplakala v náručí svého manažera. Pro drobounkou třiadvacetiletou bikerku, která často soupeři s naší Terezou Huříkovou, je vítězství v Pietermaritzburgu životní úspěch.

"Jsem hrozně šťastná! Vyhrála jsem závod světového poháru! Vůbec tomu nemůžu věřit..." řekla nám krátce po dojezdu Lisi a těžko hledala anglická slovíčka vyjadřující její aktuální pocity. "Měli jsme sem do Jihoafrické republiky těžkou cestu, ale včera jsem začala cítit, že mám v nohou sílu, okruh mi seděl. Odstartovalo se, v kopci jsem se dostala na první místo a jela si svoje. Pak jsem se ohlédla a byla tam mezera. Říkala jsem si jestli jsem to nepřepálila, ale jelo se mi furt dobře a můj náskok rostl. V posledním kole jsem měla strašné nervy, nemohla jsem tomu věřit, že jsem první a bála jsem se defektu. Ale vyšlo to! Jsem ráda, že jsem získala vítězství i pro náš tým. V Offenburgu to bude náš domácí závod, tak se chceme ukázat!".

Se ztrátou 2:07 min. dojela druhá Irina Kalentieva a třetí místo vybojovala s odstupem dalších 40 vteřin vysílená Norka Lene Byberg ze Specializedu. Čtvrtá skončila Margarita Fullana a pátá Mary McConneloug. Skvěle zajela Slovenka Janka Števková (CK MTB Dohňany). Ta se celý závod posouvala vpřed a cílem projela jako desátá. Za sebou nechala jména jako Spitz nebo Wloszczowska.

Závod mužů, který začal hromadným pádem pár desítek metrů po startu a ve kterém zůstalo několik našich závodníků, taková překvapení nenachystal.
V prvním kole to sice zkoušel Švýcar Martin Gujan z nového týmu Cannondale Factory Racing, ale vydrželo mu to jen do druhého kopce, než ho ta absolutní špička přejela. Dobře do závodu na sedm kol odstartoval Jaroslav Kulhavý, který se držel v první desítce mezi dvojicí ze Specializedu - mistrem světa Švýcarem Christophem Sauserem a domácím Burry Standerem. Právě teprve jedenadvacetiletý Burry byl diváky podél trati mohutně povzbuzován a ve druhém kole už byl na třetí pozici za vedoucím Hermidou a druhým Absalonem. Ve druhém kole se tato trojice na čele osamostatnila. Čtvrtý Sauser ztrácel několik vteřin a nedokázal se na své protivníky  dotáhnout.

Sp XC Pietermaritzburg 2009

Jaroslav Kulhavý, který ještě před startem laboroval s nejvhodnějším výběrem plášťů a galusek na vysychající trať (nakonec vybral galuskovou Rubenu na zadní kolo a plášť na přední) se pak lehce propadl za první desítku, kde jezdil společně s Rakušanem Christophem Soukupem z českého Merida Biking Teamu. Milan Spěšný z České spořitelny MTB jedoucí netradičně na celoodpruženém Superioru se pohyboval na přelomu druhé a třetí destíky. O dalších zhruba deset míst zpět se pohyboval Jiří Friedl (Merida Biking Team). Jan Škarnitzl (Giant) se po startu posunul dopředu, ale ve druhé polovině závodu začal kvůli problémům se zády ztrácet. Druhý biker Spořitelny Josef Kamler výborně odstartoval a pohyboval se okolo 60. místa. Poté se ale začal propadat startovním polem dozadu až někam k devadesátce.

Sp XC Pietermaritzburg 2009Černý den prožíval tým Scott&Hagget. Jejich prokletí mělo název galusky. Jiří Hudeček skončil při hromadném pádu asi po sto metrech. Matouš Ulman a Kristián Hynek se propracovávali po startu polem dopředu, ale i jejich závod ukončily technické problémy. Kristiánův ve čtvrtém kole z pozice okolo 44. místa a Matouš nejdřív nepříjemně spadl a v pátém kole ho rovněž potkal defekt.

Závod se začal rozhodovat dvě kola před koncem. Španěl Hermida, který startoval na novém lehoučkém rámu Merida 0.Nine, narozdíl od českého týmu sedlajícího "96tky", cuknul dvojici svých pronásledovatelů a pustil se do úniku. Absalon Hermidovi nestačil a naopak měl plné nohy práce s dotírajícím a hlasitým povzbuzováním tlačeným Standerem.
Jose Antonio Hermida svůj únik dotáhl úspěšně až do cíle a po dvou letech zase dokázal vyhrát závod světového poháru.

"Mám velkou radost! Dnešní závod byl krásný. Jihoafrická republika je na bika perfektní zemí. Poslední dvě kola byly fakt peklo, braly mě křeče. Porazit Juliena není vůbec lehké, ale věděl jsem, že to jde. Musel jsem mu odjet co nejvíce během nejkratší doby, protože Julien umí zajet poslední kolo výborně...", řekl k závodu šťastný Španěl z Multivan Merida Biking Teamu.

Sp XC Pietermaritzburg 2009

Julien Absalon už drama nepřipusil a Standera si za zády ohlídal. Na Josého mu chybělo 32 vteřin. "Byl to těžký závod. Ostatně jako každý svěťák. Dnes jsem chtěl být do pětky, takže se druhým místem jsem hodně spokojený. José byl dnes hodně silný a zasloužil si vyhrát. Překvapil mě Burry, který mi byl furt za zadním kolem a nenechal mě chvilku odpočinout!." nechal se slyšet nejúspěšnější biker současnosti.

Burry Stander sklízel v cílové rovince, na jinak co se atmosféry týče spíše průměrném svěťáku, nevídané ovace. "Třetí místo je pro mě fantastické! V dnešním vedru to bylo opravdu těžké, ale to jak mě lidé neuvěřitělně podporovali, mě hnalo dopředu. Nikdy jsem si nemyslel, že lidé umí na závodě udělat takový hluk jako tady v kopcích! Moc děkuju každému, kdo přišel. Podpora byla obrovská!" děkoval v cíli od letoška nový člen týmu Specialized.
Jeho týmový kolega Christoph Sauser dojel čtvrtý. Pátým místem překvapil Němec Wolfram Kurschat (Erogn Topeak), který tu minulý týden vyhrál přípravný závod.

Jaroslav Kulhavý z týmu Rubena Specialized se nakonec do první desítky nevrátil a cílem projel jako čtrnáctý se ztrátou pěti minut. Ze svého výsledku měl trochu rozporuplné pocity
"Na jednu stranu jsem se 14. místem spokojený - mohlo to být horší, ale na druhou stranu spokojený nejsem. Když už jsem jel takhle, jak jsem jel, tak to mohlo být lepší. Ráno jsem měl střevní potíže, tak mě to trochu oslabilo, ale na to se nechvi vymlouvat. Šetřil jsem se na závěr. Jezdil jsem s Florianem Vogelem a čekal, že spolu půjdeme dopředu. Poslední kolo a půl, i když jsem pil jak duha, tak mě začaly chytat křeče a už to nejelo. Kousek před cílem jsem asi 15 vteřin před sebou viděl skupinku asi šesti lidí a je škoda, že jsem tam nedokázal doskočit. Za výsledek jsem ale rád. Je to první svěťák, nejdůležitější ze všech a vybudoval jsem si poměrně dobrou pozici, přestože nemám stoprocentní formu a myslím, že se to v průběhu sezóny ještě zlepší." řekl v cíli Jára.

Sp XC Pietermaritzburg 2009

Druhým českým dresem za cílovou páskou byl ten brněnského Merida Biking Teamu a patřil Christophu Soukupovi. Tomu trať seděla, ale ze 16. místa radost neměl. I on pomýšlel na první desítku. 37. dojel jeho kolega Jiří Friedl.

Sp XC Pietermaritzburg 2009Své si v posledních kolech prožil Milan Spěšný. Toho jihoafrické vedro totálně popravilo a propadl se o celých dvacet míst až na 53. příčku.
Problémy dělaly vysoké teploty a drncavá trať i Janu Škarnitzlovi. "Ze začátku se mi jelo celkem dobře, ale pak mě začaly chytat záda a nešlo jet. Musel jsem zastavovat a protahovat se...". Klasifikován byl na 64. místě, jako poslední jezdec, který dojel do cíle s regulérním počtem kol a který tedy nedostal "rundu".

Kdo na předních místech chyběl, byli bikeři ze zámoří. Adam Craig jedoucí na svém Giantu s jednopřevodníkem měl technické problémy, ale i tak by v první desítce nefiguroval. Čtvrtý muž loňského SP Geoff Kabush, nově sedlající pevný karbonový Rocky Mountain, se od startu jen propadal a skončil třícátý.

První závod světového poháru v exotické destinaci tedy lecos naznačil. Sezóna je ale teprve na samém počátku. Více nám jistě prozradí německý Offenburg, kde se pojede 26. dubna 2009. A MTBS.cz bude samozřejmě u toho.

Kompletní výsledky najdete na webu UCI