MS '08: dopoledne radost, odpoledne zklamání

Juniorka Jana Valešová překvapila 7. místem, Tereze Huříkové se ani letos nepodařil útok na světové medaile, závodem se doslova protrápila k 20. příčce....

Autor: Jan Němec, Michal Červený

Druhý den 19. mistrovství světa v italském Val di Sole patřil cross country. Konkrétně dopoledne juniorkám a odpoledne ženám do 23 let. V obou těchto kategoriích měla Česká republika své reprezentantky.

Ač to málo kdo pokládal za reálné, městečko Commezzadura se druhého dne šampionátu probudilo do slunce. Nic jiného na modré obloze nebylo, a tak se ukázaly i stále ještě zasněžené vrcholky okolních velikánů.

V deset hodin stálo na startu pětačtyřicet slečen. Za favoritky se daly považovat úřadující mistryně Evropy Němka Mona Eiberweise, Maďarka Barbara Benko a další. Poslední chvíle si duhový trikot užívala Ukrajinka Boyko, která ale letos žádný zásadnější výsledek nezajela.

Na startu stálo také trio českých závodnic. Z první řady startující Jana Valešová (Česká spořitelna MTB), druhé místo z loňského světového šampionátu obhajující Jitka Škarnitzlová (dimp Giant) a třetí reprezentantkou byla Markéta Sládková (Scott Scania Kolín).

Dvě kola se na čele držela dvojice složená z maďarské závodnice Barbary Benko a poměrně neznámé Laury Abril z Kolumbie. O prvních dvou místech tak rozhodl až poslední ze tří okruhů. Kolumbijka nastoupila a Benko už neměla sílu zareagovat. Zlatá medaile a duhový dres tak nečekaně putuje z Evropy. "Chtěla jsem se držet pokud možno pořád na čele, až jsme s Barbarou zůstaly jen samy dvě. Čekala jsem na její zaváhání a jak to bylo možné, zkusila jsem to a jela tak rychle, co to jen šlo." řekla v cíli šťastná Abril.

Třicet osm vteřin za ní přijela do cíle stříbrná Barbara Benko. "První dvě kola se mi jelo dobře, a tak jsem si chtěla vytvořit náskok. Nepodařilo se mi to a ve třetím kole mi začalo docházet, tak jsem ráda za to druhé místo." svěřila se krátce po svém průjezdu cílovou branou.

Na třetí příčce dokázala dojet Mona Eiberweiser. Favorizovaná Němka neměla dobrý začátek a do druhého kola najížděla až jako osmá. Pak se rozjela a výsledkem je bronzová medaile.

Z našich reprezentantek se nejlépe dařilo Janě Valešové. Bikerka České spořitelny zajela tři vyrovnaná kola a pohybovala se na sedmém místě, které nakonec při své premiéře na mistrovství světa udržela. "Jsem hodně spokojená, i když jsem se při závodě cítila hrozně. Mohlo by to být teda asi i lepší. Jitka spadla ve sjezdu, tam jsem ji předjela. Já jsem techniku docela zvládla. Naštěstí jsem nespadla a jakž takž jsem ty sjezdy zvládla. Po prvním kole, kdy mě dojela Jitka, jsem měla trochu krizi, pak jsem se rozjela, ale stejně to nebylo ono. Za sebou jsem měla silnou skupinu, ale naštěstí jsem to udržela." řekla Jana  po závodě.

Škarnitzlové ani Sládkové se nedařilo. Obě v polovině závodu odstoupily kvůli zraněním. Jitka trefila strom, s nateklou rukou putovala do nemocnice, kde rentgen naštěstí zlomeninu vyloučil. Markéta Sládková si bolestivě poranila koleno a cílem svého premierového světového šampionátu rovněž neprojela.

Osmnácti až dvaadvacetileté dámy, tedy kategorie U23, byla před jednou hodinou odpolední největší českou nadějí na zisk medaile. Zraky českého týmu na startu směřovaly k jediné bikerce s trikolórou - bronzové medailistce z nedávného mistrovství Evropy a k čerstvé olympioničce Tereze Huříkové (Česká spořitelna MTB). Na dvou předešlých šampionátech (2006 Nový Zéland a 2007 Skotsko) obsadila shodně čtvrtou příčku. Bylo tedy na čase vyměnit bramboru za dražší surovinu.

"Včera se mi to počasí moc líbilo, dneska už je na mě moc vedro," říkala před startem při rozjíždění Tereza. Právě počasí a trať hodně připomínaly její oblíbené Livigno, kde v roce 2005 získala juniorský titul. "V Livignu taky bylo den předem škaredě, na závod se udělalo hezky, ale to jsme startovaly v jedenáct," jakoby tušila velké zklamání již před závodem, kterým se doslova protrápila až na finální 20. pozici s obrovskou ztrátou více než 17ti minut.

Ale nebylo to počasím, které se oproti včerejšímu "že by ani psa nevyhnal" výrazně polepšilo. Tereza dobře odstartovala, ale to bylo vše co dnes předvedla. Startovním polem se prosívala stále více a více dozadu. V polovině závodu už to vypadalo, že to Tereza zabalí, její výraz říkal vše. Nakonec ale mistrovský závod dobojovala až do cíle. "Necítím se poslední dobou tolik ve formě. Myslela jsem si, že to zlomím tréninkem, ale nepovedlo se. Propadala jsem se a ve druhém kole už jsem jela tak vzadu, že jsem to chtěla zabalit. Pak jsem si řekla, že to dojedu, protože mistrovství světa je závod, který se nebalí..." řekla v cíli zklamaná Tereza, když tou dobou už první tři závodnice přebíraly cenné kovy na stupních vítězů.

Jedna z velkých favoritek Číňaka Chengyuan Ren, která již jeden titul v této kategorii získala (2006) a vloni si ze Skotska přivezla stříbro, se také trápila a ani ona na cenný kov nedosáhla, obsadila až třináctou příčku.

Hned v prvním kole bylo jasné, že o zlatu se bude rozhodovat mezi letos famózní Švýcarkou Nathalií Schneitter a Slovinkou Tanjou Zakelj. Letos si to rozdaly již na mistrovství Evropy, kde byla úspěšnější Nathalie. Podobně jako na všech světových pohárech této sezóny, kdy suverénně vyhrávala kategorii U23 (kromě Houffalize, kde ji porazila Chengyuan Ren).

Ve druhém ze čtyř okruhů ale převzala otěže závodu do svých rukou drobounká Slovinka a Švýcarce se začala vzdalovat. Fyzicky náročná trať jí evidentně sedla daleko více než její soupeřce, do kopců jí to excelentně "táhlo" a to rozhodlo. Do cíle přijela se slušným náskokem 3 minut a získala tak svůj druhý duhový dres (juniorky 2006). O bronzovou medaili sváděly boj Aleksandra Dawidovicz (POL), Nataliya Krompets (UKR) a Francouzky Julie Krasniak a Caroline Mani. Nejvíce sil měla Polka, která na vítězku ztratila 3:14.

Výsledky: JUNIORKY | ŽENY U23

Text a foto: Michal Červený a Jan Němec

Přečteno - 7642x Tagy: mistrovstvi sveta
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

1. Mistrovství světaZdeněk Štybar: "Nemohl jsem se rozloučit na lepším místě"
    Zdeněk Štybar: "Nemohl jsem se rozloučit na lepším místě"
  2. Mistrovství světaBoroš v Táboře vyrovnal své maximum, dojel sedmý, Van der Poel pošesté mistrem
    Boroš v Táboře vyrovnal své maximum, dojel sedmý, Van der Poel pošesté mistrem
  3. Mistrovství světaStříbrná paráda Kristýny Zemanové
    Stříbrná paráda Kristýny Zemanové
  4. Mistrovství světaStřípky z Tábora aneb co se do článků nevešlo
    Střípky z Tábora aneb co se do článků nevešlo
  5. Mistrovství světaPrvní medaile pro Česko, junior Bažant bere v Táboře bronz
    První medaile pro Česko, junior Bažant bere v Táboře bronz
  6. Mistrovství světaFem van Empel obhájila titul světové šampionky
    Fem van Empel obhájila titul světové šampionky

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #20 anonym - vloženo: 23.06.2008 v 13:56:16

rozhalenka - Myslíš, žew to má vliv ?
    No, z fotek není zrovna patrné, že by Tanja Zakelj měla při tom závodě zipík nějak víc rozepnutý...

2. avatar
    #19 Jirka - vloženo: 20.06.2008 v 15:16:46

Huřice a její výkon - Kdyby měla víc rozepnutý dres tak se ji pojede líp! Podívejme se jak se jelo Paole Pezzo na první OH kde bajky byly :-) To byl koncert!

3. avatar
    #18 Jirka - vloženo: 20.06.2008 v 11:28:44

kvalifikace byla spravedliva,všichni to věděli pul roku dopředu tak neni debat!tak to ma byt.

4. avatar
    #17 Jouda - vloženo: 20.06.2008 v 10:57:36

Já bych na tom viděl i něco docela pozitivního. - Pro srovnání: Oproti českým bikerkám, které (ať tam bude taková nebo maková) pojedou do Pekingu bojovat o místo možná v první desítce, tam čeští vodní slalomáři budou reálně usilovat o placku. Jejich národní kvalifikace proběhla o dvou víkendech v dubnu. Kdo měl v tu dobu chřipku, měl smůlu. V kategorii kajakářů (kde máme jako všichni ostatní také jen jediné místo) se předpokládalo, že jej obsadí Ivan Pišvejc - závodník v nejlepších letech a česká kajakářská ikona. A ejhle, nejlepší v kvalifikaci bylo "mladý ucho" Hradílek! A nikdo tam (jako někteří chytří zde) neřeší, jestli je Vávra (Hradílek) vyzrálý či není (v čerstvých 21 letech ani být nemůže !). Všichni to berou tak, že si vyjel kvalifikaci a tak mu nyní přejí úspěch...
    Že by mezi kanoisty byli pravověrnější sportovci než mezi cyklisty? Nemyslím si. To možná jen k cyklistice nyní "kecá" víc hospodských týpků, kteří svou oblíbenou zálibu - sestavování fotbalové jedenáctky - rozšířili ještě o další oblast...
    Takže - já to vidím tak: jestliže se cyklistika dostává dokonce i do debat v českých hospodách - tak je to docela pozitivní zjištění !!!

5. avatar
    #16 Tom - vloženo: 19.06.2008 v 20:48:54

Klucíííí:) - Kluci, že vás to pořád baví řešit:) Vždyť chleba levnější nebude kdyby se to změnilo:)

6. avatar
    #15 Lukáš - vloženo: 19.06.2008 v 19:07:27

Pro MIRKA - Kdo pojede na MS se rozhodovalo na ČP v K.V., tak nechápu ty tvoje blbý řeči. Kdo teda z našich juniorek měl jet na MS? Jednou se dají nějaké kritéria a jede ten kdo na to má, nebo má v nominačním závodě více štěstí. Druhá věc je, kdo měl jet na OH, Huřici nahrálo do karet zranění K. Hanušové na začátku sezony, třeba by jela ona, ale to jsou kdyby. Tereza jí porazila tuším v prních 2 závodech SP a v tom třetím dojely kousek od sebe a jede ona, tak jí to přejme a nechovejme se jako trotlové.

7. avatar
    #14 Petr - vloženo: 19.06.2008 v 13:56:17

rádíjó - Heljďte já jen slyšel rozhovor s Huříkovou po dojezdu a stačí mi to.Pro mě je to nevyzrálá mladá holka.Tím jí nijak nezatracuju a může to dotáhnout daleko.Její slova o tom ,jak je letos vše podřízeno OH a jezdí se každý týden mě pobavila velice.Připoměla mi naše ligové fotbalisty jak brečí ,že na to nemají ,když hrajoí jedno soutěžní utkání týdně a v Anglii tam hrajou i třikrát týdně.

8. avatar
    #13 katko - vloženo: 19.06.2008 v 12:58:53

Sagan majstrom!!!! - Final

Unofficial
    1 Peter Sagan (Slovakia)
    2 Arnaud Jouffroy (France)
    3 Matthias Rupp (Switzerland)
    4 Fabian Strecker (Germany)
    5 Mirco Widmer (Switzerland)
    6 Luca Braidot (Italy)
    7 Henk Moorlag (Netherlands)
    8 Marcus Schulte-Luenzum (Germany)
    9 Mattthias Stirnemann (Switzerland)
    10 Marek Konwa (Poland)
    11 Martin Gluth (Germany)

9. avatar
    #12 Jouda - vloženo: 19.06.2008 v 12:53:32

hele ty stando, já věřím, že se "v tom" opravdu pohybuješ už několik dobrých desetiletí. Je to docela zřejmé, bohužel se na tobě podepsala doba, ve které se utvářely tvé myšlenkové názory a kdy se lidé někam (kamkoliv) dosazovali od stolu na základě úsudku nějaké skupinky vyvolených.
    "Normální" sportovní svět funguje jinak. Na základě jiných hodnot. Já vím, těžko to pochopíš. Ale jen tak pro formu - zkus zapátrat a najít nějaký stát a v něm nějaké sportovní odvětví (individuálního) sportu, kde se nedělá národní kvalifikace a nominace se přiřazují "od stolu".
    Jak si přeješ, zvoleným nominačním kritériem ti tedy oponovat nebudu. Ale ať jsem to zkoušel jakkoliv, nenapadlo mě žádné jiné hodnocení, které by upřednostńovalo pro OH nějakou jinou adeptku, než je ta tvá neoblíbená. Schválně - zkus sestavit klíč, podle kterého by vzešel někdo jiný. Možná nějaká stranická legitimace, ale do toho už tolik nevidím, to je zřejmě parketa tvých úvah...

10. avatar
    #11 standa - vloženo: 19.06.2008 v 12:01:35

hele ty Joudo,nech si ty řeči,že někdo píše od televize nebo hospody.Několik desetiletí se v tom pohybuji a ten kdo napsal,že někteří závodníci (ce) tam nemají co dělat s ním plně souhlasím.
    Tak jak procpal Lutovský Huříkovou na OH tak ostatní to hold od něj okoukali ( a nechtěj mi oponovat nominačním kritériem )

11. avatar
    #10 Jouda - vloženo: 19.06.2008 v 10:32:48

A jé, to jsou zase všichni chytří... - Co pořád melete o té olympijské nominaci ?
    Píšete z křesla u televize nebo z hospody ?
    Byli jste vůbec někdy u nějakého sportu ?

12. avatar
    #9 Mirek - vloženo: 19.06.2008 v 10:15:30

Juniorky fakt hruza. Jitka nejezdi nic celou sezonu tak to pro niu bylo asi vysvobozeni. Sladkova tam neměla vubec byt§nema na to a je tam jen proto že ji tam procpal Slavíček aby tam měl aspon někoho! HNUS!!! gratulace valešové.

13. avatar
    #8 Petr - vloženo: 19.06.2008 v 10:11:27

Na OH bude menši konkurence než na SP tak myslím že když ted v klidu měsíc potrenuje v Livinu tak tam muže byt!

14. avatar
    #7 Petr - vloženo: 19.06.2008 v 09:29:48

oh - Takhle mladá závodnice nemůže mít zkušenosti na to ,aby se dokázala připravit k vrcholu sezony.Na OH se mělo dát přednost zkušenější závodnici která dokáže načasovat formu.Nehledě k tomu ,že Huříková se na startu sesype a ani nedojede do cíle.

15. avatar
    #6 Dan Č. - vloženo: 19.06.2008 v 08:39:35

Kdyby - Pořád jenom kdyby, kdyby svaz podal v termínu žádost o divokou kartu, tak jsme se teď možná ani nemuseli dohadovat, která z těch by měla jet na olympiádu - jeli by obě... Aspoň myslím, že to tak nějak bylo?

16. avatar
    #5 Mirosav Volek - vloženo: 19.06.2008 v 07:02:48

... - A pořád dokola. Pánové, kritéria byly jasně dané, stejné pro všechny, bla, bla, však to znáte. Jestli se Vám to nelíbí, můžete psát na b-f či jít k nároďáku a podílet se na činnosti... .

17. avatar
    #4 Katka - vloženo: 18.06.2008 v 22:37:25

Katka - Vůbec si nemyslím, že Tereza je špatná nebo tak něco, ale zase Katka jí krom 1. dvou svěťáků zatím vždycky porazila a jezdila opravdu dobré výsledky. Taky si myslím, že by tam měla jet Katka

18. avatar
    #3 Travis - vloženo: 18.06.2008 v 22:32:18

na olimpiádě to je nařvaný každej tam jede připravenej na max tam není prostor pro argumenty nešel našlápnout pedál a podobně. Ale neřikám že je Terka špatná to vůbec ne to bych si nedovolil. Prostě za mě by tam měla jet ale Katka

19. avatar
    #2 Lukáš - vloženo: 18.06.2008 v 21:45:56

Asi Travisi zapomínáš, že Huřice jezdi na SP do první 15 a tam se nedělí na ženy elite a U23, teda dělí, ale až v cíli. Tak nevidím důvod, když se všechno povede, proč by na OH nemohla být klidně do desátého místa;)

20. avatar
    #1 Travis - vloženo: 18.06.2008 v 20:56:16

Olympoška - Občas se prostě nezadaří ale někdo by si měl uvědomit že na olympošce se 23tky nejezdí no uvidíme jak zajede Kateřina