Trans Brdy pro Hrušku

Soukolí nejmasovějšího českého seriálu horských kol se zastavilo letos potřetí, a to v Letech u Prahy. Triumf putoval k Janu Hruškovi a Báře Radové.

Autor: Tomáš Gladiš, Miloš Lubas

V sobotu 16. května opět ožily Lety u Prahy, vcelku obyčejná vesnička, kterou by ale z pohledu MTB šlo bez nadsázky přirovnat k Mecce maratónských míst u nás. Vždyť kromě Trans Brdy pořádají místní nadšenci také eXtreme Bike Brdy a Winter Trans Brdy, což je na obec s jen něco přes tisícovku obyvatel velmi slušná statistika hodná uznání. A právě toho si byli vědomi pořadatelé z Kola pro život, kteří po třech letech znovu zařadili již sedmý ročník populárních Trans Brdy opět pod křídla svého seriálu.

Trať byla upravena tak, aby zapadala do rámce závodů Kola pro život, tedy středně náročná, sjízdná pro širokou masu lidí. Některé technické pasáže byly nahrazeny asfaltem pro snadnější průjezd velkého počtu lidí. Lesních hřebenových cest a technických úseků po kořenech a kamenech neubylo natolik, jak by se mohlo zdát a tak spojitost s tradičními Trans Brdy mohla zůstat zachována.

KPŽ 2009 Trans Brdy

Zázemí závodu s veškerým komfortem, na který jsou pravidelní účastníci KPŽ již zvyklí, se přemístilo na louku mezi levým břehem řeky Berounky a protipovodňovou hrází. Louka u vody, která by za slunečného dne byla příjemným místem k polehávání a odpočinku tratí znavených startujících a jejich doprovodů, se ale po nočním a ranním vydatném dešti proměnila v nevábně vyhlížející prostranství plné bláta, jež k této činnosti už tolik nevybízelo. Naštěstí pro všechny ale během dopoledne déšť ustal nadobro a katastrofa v podobě neobyvatelného zázemí se nekonala. Se sluncem, které se pak začalo prodírat zpoza mraků, se nakonec udělalo i příjemně teplo.

Na místo startu v Říčanské ulici se již po jedenácté hodině dopolední začalo (již bez pláštěnek a teplejšího oblečení) rovnat více než sedm stovek závodu chtivých bikerů a bikerek na delší pětapadesátikilometrové trati, a necelá stovka o trochu méně odvážných cyklistů na kratší 22 km dlouhé fitness jízdě. Záhy se těmito davy ulice zcela zaplnila a krátce před polednem, kdy měl zaznít startovní výstřel, dorazila na místo také hrstka elitních borců. Mezi nimi vyčníval silniční exprofesionál a naturalizovaný biker Jan Hruška, který se letos poprvé objevil na startu KPŽ. Další osazenstvo první lajny již na závodech seriálu vídáme častěji, ať už se jedná o Václava Ježka, Ondru Fojtíka, Oldu Hakla, Martina Zlámalíka nebo Pavla Zerzana, jenž se do závodního kolotoče vrátil po pauze zaviněné zdravotními problémy. Účastníky závodu přijeli na kolech povzbudit i známý herec Pavel Nový a dnes již bývalý profesionální silničář Ondřej Sosenka.

KPŽ 2009 Trans Brdy

Kvitovanou novinkou řešící kvantitu startovního pole bylo jeho rozdělení na dvě vlny, kdy prvních 400 závodníků vyrazilo na trať s úderem dvanácté hodiny a sedm minut poté začal kilometry svých tratí ukrajovat zbytek startujících. Řešení známé z velkých zahraničních maratonů se tak beze zbytku začíná po letech uplatňovat ve větší míře i na českém území...

První kilometr tratě vedl po asfaltce a s nájezdem do terénu zmizel z tváří většiny startujících optimistický úsměv, který byl u nich vidět na startu. Na úvozní a poté lesní cestě si totiž musel každý pořádně máknout, aby vyvezl své pozadí až na vrcholové partie Brdských lesů, a není proto divu, že se i vepředu začalo záhy oddělovat zrno od plev. V Černolicích, asi deset kilometrů po startu, již čelo závodu okupovali Václav Ježek s Janem Hruškou, kteří v dalších kilometrech pracovali na zvyšování náskoku až na pět minut. Půl minuty za nimi zdolával prudkou stojku Martin Zlámalík (jedině on a Pavel Zerzan na 29“ Supu zvládli ze závodníků jedoucích na čele vyjet na vrchol v sedle), jehož týmoví kolegové Hakl s Fojtíkem byli dalších 20 sekund zpět.

Po deštích se dalo očekávat, že čistí závodníci do cíle nepřijedou, a na cestách se v nepravidelném rytmu střídaly větší kaluže s těmi menšími. Projet čistě technické úseky mezi kořeny a kameny vyžadovalo zvýšenou pozornost, a to především pro hobby jezdce, a o pády v sobotu rozhodně nebylo nouze. Nejtěžší sjezd ale na všechny čekal až přibližně šest kilometrů před cílem, kdy nejprve museli vystoupat na mýtický kopec Babka s krásným, dominantním skalním masívem a pak už se střemhlav po cestě plné kamenů a děr spouštěli k Řevnicím.

KPŽ 2009 Trans Brdy

Těžkým oříškem pro mnoho lidí, jezdce elitní kategorie nevyjímaje, bylo při sjíždění překonání příčné lesní cesty. Buď se dalo jet přes cestu zleva a bez problémů projet hrozivě vypadající louži nebo zprava, kde to na první pohled bylo schůdnější, ale ve skutečnosti o to zrádnější. V těchto místech byl totiž hluboký příkop plný bahna, který přesně vycházel na přední kolo až po náboj. Při nesprávně rozloženém těžišti jezdce na kole byl pád a let střemhlav přes řidítka nevyhnutelný. Pořadatelé na tuto záludnost upozorňovali, ale jako když hrách na stěnu hází. Viděno očima škodolibého fanouška to bylo chvílemi jako na Velké pardubické - let ze sedla a rozplácnutí se v blátě. V jednom případě to nevydržel scandiový rám. „Koník“ si k nelibosti nejmenovaného bikera v dresu libereckého Spinfitu zlomil vaz a byl na místě utracen. A to prý byl jen 14 dní starý...

Jan Hruška (Cyklotrenink.com) v Brdech zvítězil již vloni na pohárové trati extréme Bike Brdy. Tehdy si během své cesty k vítězství ale zlomil malíček a roztrhl koleno. Letos se všem potížím na trati vyhnul a po dvou hodinách a čtyřech minutách od startovního výstřelu projel cílem sám jako první s náskokem více než dvou minut před Václavem Ježkem (Alpine Pro—Author). Ten s ním v sobotu jako jediný ze všech po dlouhou dobu závodu dokázal držet krok.

"Odjeli jsme s Vencou v prvním kopci a díky spolupráci jsme si vytvořili náskok na ostatní. Ve sjezdech jsem klasicky trochu ztrácel a musel si to dojíždět zpátky. Ve druhé polovině jsem začal víc tahat, aby si Jéža nemohl jet svoje tempo a ve stoupání na druhou občerstvovačku jsem ho utrhl", líčil v cíli zablácený, ale pochopitelně šťastný vítěz z týmu Cyklotrenink.com.

KPŽ 2009 Trans Brdy

Třetí místo putovalo do rukou Ježkova kolegy z Alpine Pro—Author Michala Plesníka. Toto překvapení však zastínil svým čtvrtým místem v celkovém pořadí vítěz kategorie do třiceti let Milan Šustek z třetího týmu Prestige Trophy stáje Volvo Auto Hase, jenž tentokrát předčil i své elitní týmové kolegy. I další tři příčky obsadili ve výsledkové listině závodníci týmu pod manažerským vedením Jiřího Ženíška - 5. Svatopluk Janečka, 6. Martin Zlámalík, 7. Oldřich Hakl. Osmý dojel Pavel Zerzan (Česká spořitelna MTB), devátý loňský vítěz soutěže Ondřej Fojtík (Volvo Auto Hase) a elitní desítku uzavíral Michal Vlček (KC Kooperativa SG Jablonec).

Mezi ženami byla nejlepší Bára Radová (Studio 2001), jejíž forma je zatím v letošní sezóně pro soupeřky nepřekonatelnou. Její čas se v cíli zastavil na hodnotě 2:33:33, což v absolutním pořadí znamenalo velice slušné 71. místo a ztrátu necelé půlhodiny na Hrušku. Druhé místo udržela s náskokem necelé půlminuty před třetí závodnicí Petra Kottová (Volvo Auto Hase) a bronz si tedy z Let odvezla Petra Tlamková (Loko Trutnov).

KPŽ 2009 Trans Brdy

Kompletní výsledky zde: Sportsoft.cz

Další závod Kola pro život je na pořadu již tuto sobotu 23. května v Trutnově, kde na závodníky čekají dva 25 kilometrovém okruhy. Ty se ale oproti loňsku pojedou v opačném směru.

Přečteno - 10240x Tagy: marathony kolo pro
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. PozvánkyRakouská stálice: Na Salzkammergut Trophy si můžete nevídaně hrábnout
    Rakouská stálice: Na Salzkammergut Trophy si můžete nevídaně hrábnout
  2. PozvánkyKolo pro život se připravuje na oblíbené Vary
    Kolo pro život se připravuje na oblíbené Vary
  3. PozvánkyOblíbená 24hodinovka Těžká Pohoda opět bude!
    Oblíbená 24hodinovka Těžká Pohoda opět bude!
  4. Český pohárAuthor Šela marathon otevře Český pohár XCM
    Author Šela marathon otevře Český pohár XCM

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #8 Šelmíra - vloženo: 19.05.2009 v 14:54:51

    rygol - Juj, měla jsem v úmyslu to na příště natrénovat, ale když tam staví i Blacky tak to teda už asi nikdy zkoušet nebudu. ;o)

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #7 Blacky - vloženo: 19.05.2009 v 11:26:54

    rygol - znám to tam a radši jsem si zastavil :)

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #6 Šelmíra - vloženo: 19.05.2009 v 09:33:37

    To Michal - Zrádnost - Asi jsi vypadal že na to máš.
    Mně pán hnedka hlásil: "Bacha, je to HLUBOKÝÝÝ!". Ale jsem si myslela, že to přece znám, né...
    ...takže když pak dojel na ono místo můj přítel volal prý pořadatel rovnou: "Nejezdi to! Slez! Už se tu vykoupala jedna holka..." :o)))

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #5 matej jacina - vloženo: 18.05.2009 v 22:57:05

    kua - kua, tak ako premokne vsetko okrem gumakov tak aj hociktory ram sa da zlomit; "ked sa dari tak sa dari"

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #4 Michal - vloženo: 18.05.2009 v 22:44:49

    Zrádnost - "Pořadatelé na tuto záludnost upozorňovali, ale jako když hrách na stěnu hází." - asi už je to později přestalo bavit, neboť mě uvítali slovy - to sjedete.

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #3 Radim - vloženo: 18.05.2009 v 21:09:48

    hever - no já si myslím, že jestli tam ten člověk zahučel nějak hodně blbě, tak mohl takhle dopadnout jakykoliv jiny kovovy ram...o karbonu ani nemluve :-) Nejsem zadny fanousek foreveru, ale nevideli jsme jak k tomu doslo, takze bych to nechal byt...kdyz se chce, tak jde znicit cokoliv ;-)

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #2 Lalin - vloženo: 18.05.2009 v 21:01:59

    4ever - Vlastne jestli spravne chapu tak prave nazev znacky ma znamenat "navzdy" hehe tak asi uplne neee :-)

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #1 čumil - vloženo: 18.05.2009 v 20:25:17

    4ever - skvělá reklama:)

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744