Jobánek znovu vládnul Indiánům

Stejně jako v loňském roce ovládli úpickou zastávku Českého poháru Jan Jobánek a Barbora Radová.

Autor: Tomáš Gladiš

Bylo tomu již pošesté, co Úpice celý červnový víkend dýchala v rytmu cyklistického sportu — a v rámci Festivalu cyklistiky se mimo jiné závody a možnosti jak trávit volné chvíle v sedle kola konal i třetí závod Českého poháru v MTB maratonu 2009. Maratón s názvem Apache Jestřebí hory je pevnou součástí ČP již pátým rokem, tedy od roku 2005.

Svými parametry 98 kilometrů a 2450 výškových metrů nejsou Apache Jestřebí hory závodem z těch nejnáročnějších v republice, ale úpická trať je tratí velmi povedenou a jezdivou. To společně se zkušenými pořadateli z úpického SK BP Lumen vysvětluje, proč Apache Jestřebí hory jsou tak spolehlivým prvkem v kalendáři ČP. Letos ale závodu uškodila termínová kolize především s teplickým XC a pokračováním KPŽ v Olomouci, kam vyrazila většina české špičky, což je pro závod jakým jsou Jestřebí hory veliká škoda. V sobotu 20. června tak na úpickém náměstí stanulo něco přes dvě stovky startujících. Na rozdíl od loňského ročníku by nám však na jmenování hlavních favoritů stačily prsty jedné ruky...

Nejvíce se tedy věřilo průběžně vedoucímu muži ČP Janu Hruškovi (Cyklotrenink.com), o němž stále platí, že dokáže vyhrát takřka kdekoliv. Z druhého místa bodového součtu si zálusk na plný bodový zisk mohl dělat i Jan Jobánek (Merida Biking Team), který se k závodění po pauze způsobené zdravotními problémy vrátil o několik kilogramů lehčí a dle svých slov i slabší. Jedním z potenciálních adeptů na triumf v domácím prostředí byl i vloni stříbrný Ondřej Zelený (Rubena-Specialized), poměrně vepředu spolehlivě dojíždí také Karel Hartl (Subway Unibon Marin) a velký otazník, především z hlediska toho, jak si poradí s tratí poznamenanou vydatnými dešti, visel u jména bývalého silničáře Radka Bečky (Factor Bike Team). Mezi ženami byla ve hře především čtyři jména: vítězka z Šely i Malevilu Barbora Radová (Studio 2001), úřadující mistryně republiky Alena Krnáčová (Subway Unibon Marin), vloni druhá v celkovém hodnocení ČP Pavla Nováková (Merida Biking Team) nebo Lucia Čuříková (Veus Vyškov).

První čtvrtina závodu nenahrává velkým únikům a tak se na čele závodu vytvořila čtveřice ve složení Jobánek, Hruška, Hartl a Petr Tatíček (Merida Bikeranch), kterou následovali Radek Bečka a Ondřej Zelený. V kořenových pasážích však defekt, a to hned obou kol, odstavil aktivně si počínajícího Jobánka. Svěřenec Jána Svorady však může mluvit o štěstí v neštěstí, jelikož se mu toto přihodilo těsně před občerstvovací stanicí na okraji Rtyně v Podkrkonoší, kde na něj Ján Svorada čekal. Oprava se přesto protáhla a utekly dobré tři nervózní minuty, než se „Džobr“ vydal přibližně z desátého místa na stíhací jízdu.

Na čele se osamoceně ocitli zbylí tři bikeři a drama pokračovalo. Největší otázkou v tu chvíli bylo, zda se Jan Hruška vydá na osamělou pouť jak mívá ve zvyku, a nebo bude těžit ze síly skupiny. Snad i kvůli neznalosti trati se favorizovaný biker formace Cyklotrenink.com rozhodl pro druhou variantu a společně s Karlem Hartlem se nejdříve zbavili Petra Tatíčka. Než se však stačila dvojice Hruška-Hartl rozdělit, zezadu se doslova přiřítil Jan Jobánek.

„Kluky jsem dojel zhruba v polovině závodu a hned jsem jim zkusil nastoupit, což se mi dílem i povedlo — v technických pasážích okolo Žaltmanu a ve sjezdech jsem získával i díky kolu,“ pochvaloval si služby své Ninety-Six Jan Jobánek. „Zůstal se mnou chvíli ještě Honza Hruška, ale pak se najelo do těch rozbahněných pasáží na šedesátém a Hanes se tam musel v některé z těch louží nějak utopit, protože jsem měl najednou minutu náskok.

Jan Jobánek v jednom ze sjezdů

Pak to byla minuta a čtvrt, dvě minuty a už jsem začal věřit tomu, že to dnes vyjde,“ líčil biker týmu Merida Biking, jehož náskok v cíli nakonec činil dokonce bez šesti vteřin celých pět minut! Časomíra se v momentě jeho průjezdu cílem zastavila na hodnotě 04:26:19.3 a oproti loňsku tedy strávil „Džobr“ na místy skutečně velmi bahnité trati vedoucí územím Apačů o devatenáct minut více. Pro druhé místo si již poměrně s přehledem dojel Jan Hruška (Cyklotrenink.com) před třetím Karlem Hartlem (Subway Unibon Marin), který tak jednoznačně vyhrál kategorii Masters 1. Čtvrté místo udržel Petr Tatíček (Merida Bikeranch) a pátý, již s obrovskou ztrátou 19 minut, protnul cílovou pásku Radek Bečka (Factor Bike Team).

Jméno vítězky závodu bylo otevřené poměrně dlouho a hlavní boj se odehrával mezi dlouhodobě nejvyrovnanějšími maratonkyněmi: Barborou Radovou a Alenou Krnáčovou. Obě dámy si však na trati zažily své. První jmenovaná se po startu usadila ve svižně jedoucí skupině, ale radost z pobytu v ní netrvala 1. Radová, 2. Krnáčvá, 3. Čuříkovádlouho: „Jelo se mi dobře a byla jsem ráda, že jsem chytla tak dobrou skupinu. Okolo první hodiny závodu mi ale zůstal pedál v botě — lekla jsem se, že se zlomil, ale byl naštěstí jen vyšroubovaný. Než jsem na jednu nohu dojela k občerstvovačce a tam to vyřešila, tak mě samozřejmě všechny holky předjely,“ líčila Bára. Ta měla oproti svým sokyním navrch především ve sjezdech a v technických pasážích, kde těžila i z jízdních vlastností bajkových galusek a ve zmíněných úsecích výrazně získávala. Po necelých dvou hodinách dostihla i do té doby vedoucí Alenu Krnáčovou a do cíle na úpickém náměstí si pak po necelých pěti a půl hodinách dojela pro své třetí letošní pohárové vítězství.

V mistrovském dresu jedoucí Alena Krnáčová ale bojovala a Radovou neúnavně sjížděla. Nakonec i ji podobně jako spoustu jiných závodníků zastavily tuny mazlavého jílu na začátku druhé poloviny trati: „Podmínky jsme podcenili a přefoukli pláště. V kamenitých sjezdech mi to ustřelovalo, v blátě vůbec nedrželo,“ litovala nakonec stříbrná závodnice týmu Subway Unibon Marin. Třetí místo vybojovala v Jestřebích horách Lucia Čuříková (Veus Vyškov), Pavla Nováková (Merida Biking Team) dojela čtvrtá a Mirka Špalková (Kebek Chomutov) pátá.

V průběžném pořadí se nyní na čele elitní mužské kategorie dělí o první místo Janové Hruška a Jobánek před třetím Radkem Bečkou.Mezi ženami má plný bodový zisk, tedy třikrát 300, Barbora Radová. Alena Krnáčová na druhém místě ztrácí 75 bodů, třetí je Pavla Nováková (755). Průběžné pořadí ČP XCM: http://cpmx.sportsoft.cz/results.aspx

Pohárové válečné sekery mohou být nyní zakopány. Další závod ČP, který otevře druhou půlku šestidílného seriálu, čeká bikemaratonce 26. července v Ústí nad Labem.

1. Jan Jobánek (Merida Biking) 4:26:19
2. Jan Hruška (Cyklotrenink.com) +4:54
3. Karel Hartl (Subway Unibon Marin) +11:25
4. Petr Tatíček (Merida Bike Ranch) +12:20
5. Radek Bečka (Factor Teplice) +19:15

1. Barbora Radová (Studio 2001) 5:27:55 hod.
2. Alena Krnáčová (Subway Unibon Marin) 5:41:51
3. Lucia Čuříková (VEUS Vyškov) 5:54:08

Kompletní výsledkové listiny: http://sportsoft.cz/event.aspx?sec=2&lng=cz

Foto: Mirek Chládek

Přečteno - 15338x Tagy:
Zapojte se do diskuze

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #14 mh - vloženo: 24.06.2009 v 14:28:16

    ps: pre vstekych pajov a jajov zastavte sa nekdy na zavodech v merida stanku,mate u nas odlozenu malu odmenu!!!

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #13 Fantomas - vloženo: 24.06.2009 v 14:00:49

    První část závodu jel místo Ing. Džobra, Janči.Pak došlo na výměnu plášťů a samozřejmě nikdo nezaznamenal výměnu jezdce! Podle mne, by se měly značit i jezdci a v cíli sejmout otisky prstů, a dezénu pneumatik.

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #12 tomas - vloženo: 24.06.2009 v 13:39:24

    co s tím - Bohužel u maratonu není specifikováno, kde a co se může měnit... je to jen na férovosti závodníků a nebyl by problém vyměnit celý kolo za jiný, čistý, což by v těžkých podmínkách mělo obrovský význam... Proto se budou na sudetech značit rámy kol, alespoň v kategorii elite, a výměna předního a zadního kola bude povolena jen v depech, tj. na občerstvovačkách. Dost bylo doprovodných motorek, jezdících s náhradními výplety po trati závodu!

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #11 závodák - vloženo: 24.06.2009 v 13:15:15

    Honza defekt neměl, ta fotka co je u článku je asi 5Om před tou občerstvovačkou kde měnil.Měnil jen za hrubší Schwalbe. A nevyjižděl 10 ale 5 zároven s Ondrou Z. Jinak super závod.

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #10 maratonec - vloženo: 24.06.2009 v 12:48:47

    re: vymena - Presne tak, pryc s nima. Takhle to maji moc lehky, co mame delat my ti co nemaji sve zazemi. A kdyz uz sme u toho, tak muzeme rovnou zrusit i sanitku a lekare, bufety a zbavime se rovnou i tech vsech organizatoru na trati, nebudeme davat znaceni. Maraton je vo tom, pomoct si sam!!!!!! Ing. Jobrovi velka gratulace, ukazal ze neni len turista...

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #9 Paja - vloženo: 24.06.2009 v 10:44:03

    Vymena - Je celkem jedno co za co a proc menili.Maraton je vo tom,pomoct ci sam!!!!Mit sve lidi na trati s lahvema a dokonce s celima kolama!!??Jsou to srabi!!!!!!!!

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #8 Páva - vloženo: 24.06.2009 v 07:30:32

    Omlouvám se Džobrovi s Hanesem, ale termínová kolize s ČP XC a KPŽ udělala z maratonského poháru okresní přebor nevalné úrovně. Škoda, příště víc přemýšlet nad kalendářem - tohle byla ostuda.

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #7 vojta.b - vloženo: 23.06.2009 v 23:10:21

    bud original ukaz svoje gesto a posli nam foto!freefoto.cz

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #6 Alias - vloženo: 23.06.2009 v 22:34:10

    Ing. Džobánek - Kdo je to Hanes? Jak se utopil?Nemělo by se to hlásit? Koukám, že slaboučký Pan Inženýr,Náčelník si dává Hrušky k svačině.

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #5 matus valo/kancelaria prezidenta s.r - vloženo: 23.06.2009 v 22:29:55

    nova kniha - jan jobanek sa svojimi vitaznymi gestami raz urcite dostane do novej knihy od pani Navratilovej.
    Uz dnes sa tesim ,co nam ukaze na vysocine!
    ps:chtel bych se jmenovat jan....

    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #4 Imrich Bugár - vloženo: 23.06.2009 v 22:21:58

    Inženýrská odysea - Džobánek má hodně robustné vytuněné tělo, tak se domnívám, že si to vyžádalo vyrazit bez pláštů jen s holými ráfky.Zdá se to jen pár gramů, ale ve výsledku se sníží obvodová hmotnost kol, a pak je pan inženýr nedostižný.Ano, prosím redakci o opravu, a před jménem doplnit Ing.Je to nejrychlejší a nejinteligentnější maratonec v EU.Dekujemeeee!

    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #3 nerejpam - vloženo: 23.06.2009 v 22:00:41

    2rejpal - Mel sem moznost tu "vymenu hladkych pneumatik za hrubsi" sledovat, ale musim rict ze to netrvalo 6 sekund jak v F1. Jan Svorada byl trosku nepripraven a nahradni kola mel v aute. Takze pote co pribehl s jednim a zjistil ze je prazdne i druhe kolo, strihnul si dalsi sprint do auta. Pokud by to byla planovana vymena vzorku, myslim, ze by se to stihnout i rychleji:) hawk

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #2 Filda - vloženo: 23.06.2009 v 21:48:10

    jo? - A tys u toho byl, ze vis co mel nazuty? Ja na te obcerstvovace byl a predek mel prazdnej..

    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #1 rejpal - vloženo: 23.06.2009 v 21:24:59

    dvojdefekt - nevím nevím jako bylo s tím dvojdefektem, spíš to vypadá na výměnou hladkých pneumatik za hrubší...

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744