Cyklistický dres z karbonu?

Cyklistika zažívá éru karbonových vláken, z nichž se dnes kromě rámů a dalších komponentů vyrábí dokonce i dresy ...

Autor: Tomáš Gladiš

Co je karbonové vlákno již dnes ví snad každý cyklista. Nízká hmotnost, vysoká pevnost a odolnost vůči tlaku a teplotám činí z této formy uhlíku materiál, který je v současnosti široce využíván v cyklistické produkci pro výrobu rámů, řidítek, sedlovek a dalších všemožných součástek. Dál ale rozšiřuje svou „sféru vlivu“ a dnes již proto není výjimkou nalézt na trhu dokonce i cyklistické dresy s příměsí karbonových vláken.
cyklistický dres z karbonu
Karbonovou textilii si pod obchodním názvem Resistex patentovala italská společnost Tecnofilati. Kromě jiného se záhy ukázaly výhody použití pro sport a různé pohybové aktivity převážně vytrvalostního charakteru a výrobce proto začal spolupracovat s vývojovým střediskem Centro Sviluppo Allenamento se sídlem v Como. Ředitelem je zde sportovní lékař Davide Susta, pod jehož vedením byla textilie otestována a zdokonalena. Z výsledků zmíněného vědeckého centra vyplývá hned několik pro sportovce zajímavých závěrů ...

cyklistický dres z karbonuKarbon má podle studie zásadně pozměnit vlastnosti materiálu, a to i v porovnání s dnes již poměrně dokonalými materiály spoléhajícími na 100% polyester.
Vědci společně s vývojáři sledovali při zátěžovém testování čtyři parametry: teplotu těla, vliv na tepovou frekvenci a dýchání a hladinu laktátu v krvi. Srovnávali, jak se tyto parametry změní, obleče-li se sportovec do dresu vyrobeného z materiálu Resistex.

A výsledky nejsou k zahození: teplota těla při zátěži roste u karbonové textilie třikrát pomaleji a vyšší úroveň perspirace se projeví i lepší funkčností textilie a rychlejším odvodem potu z těla sportovce. Davide Susta a spol. také zaznamenali drobné změny ve výsledcích zátěžových testů sportovců — za standardizovaných podmínek (s kontrolovanou vlhkostí a teplotou ve vyšetřovací místnosti) při stejném výkonu spotřebovali vyšetřovaní sportovci o tři litry kyslíku za minutu méně, jejich tepové hodnoty se pohybovaly o čtyři údery srdce za minutu níž a koncentrace laktátu v krvi klesla o nezanedbatelných 12 %.

Velkou výhodou karbonových textilií se zdá být také jejich mechanická odolnost - ta je ostatně s úspěchem využívána a vyvíjena k výrobě různých součástek, a to nejen v cyklistickém oboru. Karbonová vlákna totiž, ačkoliv mají průměr jen cca 5—8 μm, mají ohromnou výhodu v podobě vysoké pevnosti. Od tkaniny s obsahem karbonu se tedy očekává větší trvanlivost i po mnoha vypráních.
Ohromnou výhodou karbonu je při vysoké pevnosti také zachování velmi nízké hmotnosti, což mohou sportovci ocenit nižší hustotou tkaniny. S větší tuhostí a odolností karbonových vláken se totiž nese také jejich menší potřeba pro zachování určitých mechanických vlastností textilie.
cyklistický dres z karbonu
Kromě renomovaných firem jako je třeba Santini nebo Biemme se prací s karbonovou textilií zabývají dnes již i menší výrobci cyklistického oblečení, a to i čeští. Ve své nabídce mají tuto látku ve větším či menším rozsahu například Eleven, Pells nebo Teequee. Za zmínku stojí také fakt, že například u poslední jmenované značky je možné si dres s karbonovými vlákny objednat i ve vlastním klubovém designu. Další zvýšení uživatelského komfortu získáte navíc třeba objednáním bezešvých dresů.
Test karbonového dresu pro vás již připravujeme na jaro. Na pocity z jeho používání a subjektivní srovnání skutečnosti s výše uvedenými vědeckými fakty se tak můžete těšit již nyní.
Přečteno - 20580x Tagy: tech tech2010 technews
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Tech newsRock Shox Pike, Lyric a ZEB novinky pro MY2023
    Rock Shox Pike, Lyric a ZEB novinky pro MY2023
  2. DoplňkyTune novinky 2019 přehledně
    Tune novinky 2019 přehledně
  3. TechnikaFotogalerie: Jak se vyrábí ocelová špice?
    Fotogalerie: Jak se vyrábí ocelová špice?
  4. OstatníJak jsem dělal mechoše Katie Compton
    Jak jsem dělal mechoše Katie Compton
  5. Tech newsPrototyp kol ERW nepočítá se vzduchem ani s defekty
    Prototyp kol ERW nepočítá se vzduchem ani s defekty
  6. PreviewCyklokrosový speciál Focus Mares CX Jeremy Powerse
    Cyklokrosový speciál Focus Mares CX Jeremy Powerse

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #4 Kuba - vloženo: 23.02.2010 v 16:26:25

    Dresy - Jsou lidé, kteří za to ty prachy dají.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #3 Shane - vloženo: 23.02.2010 v 15:52:15

    do člunu: :-):-) - To je fakt :-) ale třeba sensor smrdí jinak než Lawi - asi záleží jak jsou PETky vymytý, než z nich ty trička udělaj :-)

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #2 člun - vloženo: 23.02.2010 v 13:29:58

    jestli pak bude taky tak smrdět po každé jízdě jako polyester :-) zlatá merino vlna

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #1 HAJNEJ - vloženo: 23.02.2010 v 09:32:49

    Placebo - Narazily jsme na podobný problém ve článku o 9-ti pastorku sram; vyplatí se to? Domníváme se, že je to jednoduše předevsím motivace pro nejlépe vybavené... přetavit důvěru vloženou donátory do výsledků. Chci říct, že se domnívám, že se bude určitým poměrem na nárustu sledovaných kvalitativních parametrů při výkonu podílet prostě dobrý pocit. Něco jako když si koupim betelnější sedlo nebo řidítka a ten pocit tuhosti a odolnosti mi umožní zacházet mnohem dál v dynamice všech pohybů. Radost až na kost. Třeba ovlivnila i jezdce při testování...

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744